GÜNCEL YAZI
recent

BATMAN HASANKEYF GEZİ REHBERİ

Batman ve Midyat arasında Dicle üzerine kurulmuş olan Hasankeyf'e gezimiz başlıyor...
Midyat gezimizin ardından sıradaki durağımız Batman. Batman denilince aklıma hep doğuda küçük bir şehir geliridi fakat öyle değilmiş.
Batman Hasankeyf Kalesi
Batman Hasankey Kalesi'nden manzara

Batman yaklaşık 550 bin nüfusa sahip petrol rezervleriyle ünlü bir ilimiz.  Batman Merkez'de Abdurrahman abimizi ziyaret ettikten sonra Hasankeyf'e doğru yol alıyoruz.Hasankeyf'in adını en son Tarkan'ın taktığı puşisiyle Dicle üzerine yapılması planlanan Ilısu Baraj gölü nedeniyle sular altında kalma tehlikesi yaşayan Hasankeyf için magazinlere verdiği röportajda duymuştum. Tarkan röportajında Hasankeyf sular altında kalmasın mesajı veriyordu.
Bende puşimi takıp sokaklarda yürüyüp aynı mesajı vermeme rağmen Tarkan kadar etki oluşturamamıştım.
Hasankeyf Hakkında
Hasankeyf, iki yakasını Dicle'nin ayırdığı tarihi bir ilçe. Hasankeyf'in tarihi, 10.000 yıl öncesine kadar dayanıyormuş. 1981'de ilçe doğal koruma alanı ilan edilmiş.
Hasankeyf adı nereden geliyor ?
Kayalara oyulmuş konutları nedeniyle, Süryânice Kifo (kaya) kelimesinden türetilmiş Kifos ve Cepha / Ciphas isimleriyle bahsedilen şehir "Mağralar Şehri" ya da "Kayalar Kenti" anlamına Arapça ve "Hısnı Keyfa" denilmiş. "Hısn-ı keyfa" adı Osmanlılar zamanında Hısnıkeyf, halk arasında da Hasankeyf şekline dönüşmüş.
Dicle üzerine kurulmuş Hasankeyf köprüsünü geçtikten sonra Kale tabelasını takip ediyoruz. Hasankeyf Kalesi'ne varmak için epey bir yokuş tırmanıyoruz. Yol üstünde Kaymakamlık tarafından eğitim almış eğitimli çocuk rehberler ile karşılaşıyoruz. Onların rehberliğinde kalenin zirvesine doğru ilerliyoruz. Rehber çocuklar bizlere İngilizce ve Türkçe ezberledikleri kalenin tarihi yapısını anlatıyor;
Batman Hasankeyf

Hasankeyf'te gezilecek yerler
Kalkerli yapısı nedeniyle kayalık tepelerde ve derin kanyonlarda, doğanın ve insanların oluşturduğu ve sayısı binlerce olan "Hasankeyf Mağaraları", Roma döneminden kalma Hasankeyf kalesi, Hasankeyf Köprüsüne girişte soldaki tepe üzerinde bulunan ve İslam ordularının Hasankeyf' i kuşatması sırasında hayatını kaybeden İmam Abdullah için yapılmış İmam Abdullah Türbesi, Artuklular tarafından yapıldığı düşünülen ve günümüze kadar önemli kısmı yıkılan Hasankeyf Dicle Köprüsü, Akkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan'ın Otlukbeli Savaşı' nda hayatını kaybeden oğlu için yaptırdığı Zeynel Bey Türbesi, Akkoyunlular tarafından yapılan ve son halini Eyyubiler döneminde alan Ulu Cami, 1328 yılında Eyyubiler tarafından yapılan Küçük Saray, günümüze harabesi ulaşan ve Akkoyunlu dönemine tarihlenen Büyük Saray, 15. yüzyılda yapılan Mescid-i Ali Cami, Eyyubiler döneminde yapılan Rızık Cami, Süleyman Cami, Koç Cami, Kızlar Cami ve Küçük Cami, Eyyubilerden kalma Kale Kapısı, halk arasında "Yolgeçen Hanı" olarak adlandırılan doğal mağarası yerleşimin önemli tarihi eserlerini oluşturuyor.

Rehber çocuklar derslerine çok iyi çalışmış ve bizden iyi bir bahşişi hak ediyorlar. Çocuklardan birisine hasankeyfe doğru pozumu çekmesini söylüyorum ve minareyi elimin içine almasını istemiştim, ortaya bu görüntü çıkıyor.
batman hasankeyf dicle
Hasankeyf Dicle Üzeri Dinlenme Yerimiz
Kale ziyaretinin ardından Dicle boyu yürüyoruz. Yürürken dicle üzerine kurulu gölgeliklerden birisine kendimizi atıp dinleniyor, birşeyler içiyoruz. Biraz dinlendikten sonra mağara evlerden birini ziyaret ediyoruz. Çobanlıkla geçimini sağlayan bir aile hala bu mağara evlerde yaşıyor. İnsanların yaşaması doğal yapıya hiçbir zarar vermemiş, tam tersi korumuşlar. Aklıma Kapadokya geliyor. Kapadokya'da da bazı peribacalarında insanlar yaşasa belki yıkılma tehlikesi geçirmezler diye düşünüyorum.
hasankeyf mağara ev
Hasankeyf'teki Mağara evlerden bir tanesi
Mağara evin ardından çarşıyı turluyoruz. Çarşıda hasankeyfi temsil eden hediyelik eşyalar alıp gözleme yedikten sonra gezimizi sonlandırıyoruz. Mardin yakınlarındaysanız mutlaka Hasankeyf'e uğramalısınız, sakın burayı es geçmeyin...