GÜNCEL YAZI
recent

İSFAHAN İRAN GEZİ REHBERİ - اصفهان

İranlılar “Esfahan nesfe jahan est" der. Türkçesi “İsfahan dünyanın yarısıdır” Zamanında dünyanın en kalabalık şehirlerinden birisi olduğu için bu söz söylenmiş olmalı. Gezidokya bu hafta görkemli sarayları, bahçeleri, çarşıları, köprü ve camileriyle ünlü İsfahan şehrinde…
iran bayrak
İmam Camii İsfahan
İmam Camii, İsfahan, İran
Hiç kimseyle tanışmadan, irtibat kurmadan, deli cesaretiyle çıktığımız İran seyahatimizde yolda tanıştığımız gönülleri güzel insanların yardımıyla Tebriz’in ardından Tahran gezimizi sonlandırıyoruz.

Tahran gezimizin ardından akşam saatlerinde tren istasyonundan biletimizi alıyor ve İsfahan’a hareket ediyoruz.

İsfahan’a varır varmaz sabah güneşi bize “Hoş geldiniz” der gibi doğuyor, sapsarı ışıklarıyla bizleri karşılıyor.

Trende turist olduğumuzu gören herkes bizlerle sohbet ediyor, Türkiye’den geldiğimizi öğrendiklerinde ilgi daha da artıyor. Yakınımızdaki koltukta oturan Mehdi ile tanışıyoruz.

Öğrendiğim 5-10 farsça cümle ile İsfahan’ı gezmek istediğimizi ve burada kimseyi tanımadığımızı anlatmaya çalışıyorum. Yarı farsça, yarı vücut diliyle anlaşıyoruz. Mustafa abi anlaşma mücadelemi hayretle izliyor ve takdir ediyor.

İran’ın üçüncü büyük şehri İsfahan gezimizde bizleri gönlü güzel rehberimiz Mehdi ve onun yakın arkadaşı rehberlik edecek.
isfahan manzara foto
İsfahan Şehir Manzarası, İran

İsfahan Hakkında
Tarihi İpek Yolu’nun geçtiği dünyanın en büyük şehirlerinden İsfahan’dayız. Asya,  Mezopotamya, Anadolu ve Avrupa’ya giden güzergahta yer alan İsfahan, Safavi Devleti'ne belirli bir dönem başkentlik yapmış. Bu dönemde ressamlık, hattatlık, musiki,  görsel ve el sanatları, mimari, edebiyat ve felsefe alanlarında göz alıcı bir ilerleme kaydedilmiş. Bu gelişmelerle birlikte İsfahan, dünyanın en önemli merkezlerinden biri haline gelmiş. Bu dönemde yapılan camiler, meydanları, köprü ve sarayların bazıları UNESCO Dünya Mirası Listesinde yer almış.
İran’a gezi planı yaptıysanız, İslam kültür ve medeniyetinin en güzel örneklerini içerisinde barındıran İsfahan’ı da gezi rotanıza mutlaka eklemelisiniz.

İsfahan Gezilecek Yerler
Siesepol Köprüsü
Siesepol Köprüsü, İsfahan, İran
Rehberimiz Mehdi, işini gücünü bırakıp tüm gününü bizlere ayırıyor. İsfahan gezimizde şehrin manzaralı tepesi, İmam Meydanı, İmam Camii, Zayende Nehri ve Siesepol Köprüsü’nü gezeceğiz.
İsfahan’ın, geniş ağaçlıklı caddelerinde yürüyerek şehri keşfe başlıyoruz. Şubat ayı olmasına rağmen Tebriz ve Tahran’a kıyasla buranın havası oldukça sıcak geliyor. Sokaklar dümdüz ve çok temiz. İran’da ki camilere nazaran İsfahan’daki camilerin ve medreselerin mimarisine daha fazla özenilmiş sanki. Yol üzerinde bir kiliseyle karşılaşıyoruz. Ziyaret saati olmadığı için ziyaret edemiyoruz.
İsfahan manzarasını görmek için yüksekçe bir tepeye tırmanıyoruz. İsfahan ayaklarınızın altında, bayağı yoruluyoruz ve terliyoruz. Zorlanarak tırmandığımız tepeyi koşarak iniyoruz.

Nakş-ı Cihan Meydanı (İmam Humeyni Meydanı)
Biraz dinlenip bir şeyler yedikten sonra dünyanın en büyük meydanlarından ikincisi olduğu söylenilen İmam Meydanına gidiyoruz.
17. yüzyıl'da yapılan ve dünyanın en büyük meydanlarından sayılan Nakş-ı Cihan Meydanı (İmam Humeyni Meydanı) UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yerini almış. Oldukça geniş düz bir alana kurulmuş meydanda kısa bir fayton turu yapıyoruz. Meydan içerisinde ki İmam Camii’ni ziyaret ediyoruz.

İsfahan İmam Camii
Nakş-ı Cihan Meydanı’nın güneyinde yer alan, İmam Camii, sadece İsfahan’ın değil aynı zamanda tüm İran’da ün yapmış bir camii. Yedi renkli mozaik çini süslemeleri ve hat yazılarının bulunduğu mimariye sahip camii güzelliğiyle görenleri etki altına alıyor.
Çinileriyle ünlü camide yaklaşık 472 bin çini olduğu belirtiliyor. Caminin kapısı yüksekliği 27 metre. Caminin 42 metre yüksekliğinde 2 minaresi bulunuyor.
İmam Camii İran için o kadar önemli ki caminin fotoğrafı İran parası 20.000 riyal banknotun arka yüzünde yer verilmiş. İmam Camii, Nakş-ı Cihan Meydanı’yla birlikte UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alıyor.
İmam Camii ziyaretimizin ardından halk otobüsüne atlıyoruz. Siose Pol Köprüsü yakınlarında iniyoruz.
Siose Pol Köprüsü
Siose Pol Köprüsü (33 Gözlü Köprü)
Zağros Dağları'ndan doğan ve İsfahan'ın içinden geçen Zayende Nehri'nin üzerinde yer alan Siosepol Köprüsü, 1602 yılında inşa edilmiş. Farsça 33 Gözlü Köprü anlamına gelen 300 metre uzunluğunda ve 14 metre genişliğindeki Siose Pol köprüsü, İsfahan’ın en ünlü mimari yapıları arasında yer alıyor.
Mehdi ile  Siosepol Köprüsü'nden Zayende Nehri'ne düşmeye çalışıyoruz
Araç trafiğine kapalı olan köprü etrafında yediden yetmiş yediye her yaştan İsfahanlıyla karşılaşıyoruz. Aileleriyle oturup, nehri köprüyü seyredip sessizliği dinliyorlar. Köprü üzerinde Mehdiyle değişik pozlar vermeye çalışıyoruz.
İsfahan'da bir Tv Kanalı Çekim yapıyor. Kamera nerede ?
Siose Pol köprüsünü baştan sona yürürken, güneş bizlere “güle güle” yavaş yavaş batıyor. İsfahan’da ki günübirlik gezimiz burada sona eriyor. Mehdi bizi tanıştığımız tren istasyona yolcu ediyor. Şiraz’a biletlerimizi alıp yola çıkıyoruz. Sıradaki şehrimiz Şiraz, sabaha doğru orada oluruz sanırım…
Siose Pol köprüsü 33 Gözlü köprü
Mustafa Karakaya Abimle, Siose Pol Köprüsü
İsfahan’ın Tarihi
İsfahan tarihi Yontma Taş Devri'ne kadar dayanyor. İranlı Medler buraya yerleşince, Aspandana adı altında Medler'in en önemli şehirlerinden biri olmuş. M.S. 642'de Müslümanlar'ın eline geçmiş.  Selçuklu hanedanının kurucusu Tuğrul Bey de 11. yüzyılın ortalarında İsfahan'ı başkent yapmış.
Onun torunu Melikşah yönetiminde kent büyüyüp zenginleşmiş. Ünlü İsfahan Mescid-i Cuma'sının yapımına bu dönemde başlanmış.Selçuklu hanedanının yıkılışından sonra İsfahan gerilemeye başladı. 13. yüzyılda kent, önce Moğollar, ardından da 1387 yılında Timur tarafından yağmalandı ve birçok insan katledildi. Coğrafi konumunun sonucu olarak, İsfahan şehri özellikle Safeviler altında tekrar gelişmeye başladı.
Şah I. Abbas İsfahan'ı başkent yaptı ve 17. yüzyılın en büyük ve en güzel kentlerinden biri olarak yeniden inşa etti (1598). O dönemde birçok park, kütüphane ve cami inşa edildi. 1722'de Gılzailer (Peştunlar) uzun bir kuşatmanın ardından şehri ele geçirdi. Uzun yıllar bir harabe görünümünde kalan İsfahan'ın nüfusu da iyice azaldı. Rıza Şah Pehlevi döneminde (1925-1941) yeniden imarına başlanan kentte bir sanayi bölgesi oluşturuldu ve tarihsel yapıların birçoğu onarıldı.