GÜNCEL YAZI
recent

"BERGEN" Hansa Evleri, Balık Pazarı

Vikinglerin başkenti olarakta bilinen Bergen, Oslo'dan önce Norveç'e uzun yıllar başkentlik yapmış. Gezidokya Gezgini Emrah Öğütmen, bizleri bu yazısında Norveç'in ikinci büyük şehri Bergen'e götürüyor.
norveç Bergen sahil
Bergen sahil kenarı

Sabah erken kalkmıştım. Kafamda büyük soru işaretleri vardı. Bizi Bergen şehrine götürecek olan gemiye özel bir otobüs ile gidecektik. Bu otobüsü sadece sabah erken saatlerde transfer işlemleri için kullanıyorlardı. Otobüsün saatini öğrenmeme rağmen kalkacağı terminali sormama kimse bilmiyordu. Genelde uyguladığımı o esnada düşündüm, kendi kendime; ben otobüsün kalkacağı saati öğrendim önceden orada olayımda bir şekilde gelecek olan otobüsü görür binerim konuşmamı içimde yaptım. Ve düşündüğümü de uyguladım. Stavanger küçük bir yerdi. Şehrin otobüs trafiği tek bir merkezde yapılıyordu. Otobüslerin kalktığı noktaya gidip beklemeye koyuldum.

Kalkış saatine az bir süre kala dayanamayarak gece nöbetinde olan taksi şoförüne giderek buraya mı gelir sorusunu yöneltmek istedim. Hafif uykulu gözlerle camını indiren taksici İngilizce soruma bir türlü cevap vermiyor, anlamadığım Norveç dilinde bir şeyler söylüyordu. Baktım olmayacak İngilizce teşekkür ederken sonuna Türkçe “Tamam”ı ekleyerek ayrılmaya yeltendim ki, taksici “hemşerim sen Türk müsün” demez mi. Yüzümde bir gülümseme başladım sohbete. Benimle Konya’dan geldiğini 25 yılın üzerinde Norveç’te yaşadığını paylaştı. Sohbetin verdiği mutlulukla yanından ayrıldığımda ise otobüs terminale giriş yapıyordu. Yeni bir şehre gitmenin heyecanıyla çantamı vermiş ve koltuğa oturmuştum.

Bizi Bergen’e götürecek olan gemi büyüktü. Fiyatına göre odalara sahip içinde marketi, küçük bir gemiz müzesi ve bir gemi seyahati için lüks denilecek güzel konforlu bir yapısı vardı. İşin ucuz tarafında kaçmak için en uygun olan fiyattaki bileti almıştım. Gemiye geçmek için kontrollerden geçtikten sonra geminin mürettebatın gülümsemesi eşliğinde “siz odalara çıkamaz burada istediğiniz yerde oturabilirsiniz” şeklinde yönlendirildim. Uykum olduğu için hiç etrafıma bakmadan kendime en rahat gördüğüm yeri seçtim ve uyumak için pozisyon aldım. Öyle yorulmuşum ki hiç uzamadan “sefil uykusuna” daldım. Yorgunluğumun geçtiğinin uyarısını alan vücudum burnumun etrafımda ki kokuları da almasıyla beni uyandırdı ki ne göreyim; etrafımda yemeklerini almış büyük keyifle yemeklerini yiyen insanlar. Tabi utandım o esnada. İnsanların yemek yediği bir yerde ben yatmış uyumuşum. Hemen toparlandım. Dikkatimi çeken ise hiç kimse “ya kardeşim sen ne yapıyorsun burada, restaurant ortasında yatmış uyuyorsun. Kalk git şuradan” ve buna benzer bir şey dememesi oldu.

Bergen, Norveç

Cam kenarında manzaranın tadını çıkarabileceğim bir koltuk bularak oturdum. Aynı zamanda oturduğum yerde yaşlı bir kadın ayaklarını camın hafif yükseklikteki kenarına koymuş manzarayı izliyordu. Ona imrenerek bende aynı işlemi uyguladım. Zaman geçiyor doğa güzelliğini sunuyordu bana. Hafif gülümsemeyle sohbet etmeye başlamıştık. Türkiye den geldiğimden yaşadığım yerin dünyaca ünlü Kapadokya Bölgesi olduğundan bahsederek fotoğraflar gösterip sohbeti koyulaştırmıştık. Böylece artık yolculuk daha tat verici bir hal almıştı. Bergen’in yerlisi olduğundan bahsederek şehir hakkında paylaşımlarında bulunuyordu. Bergen kenti hakkında bilgileri alırken konu sınırımıza yakın ülkenin iç sorunları ve savaşa gelmişti. Zor bir dönemden geçtiğimizi üzülerek izlediğini anlatıyordu. Kendi fikirlerimi sunarak sohbetimize devam ettik.

Geminin üst güvertesine güneşli ve temiz havanın tadını çıkarmak için çıktım. Güverteye çıktığımda mükemmel bir manzara beni karşıladı. Birkaç fotoğraf çektikten sonra inerek koltuğa tekrar oturdum.

Yaklaşık 7 saat süren yolculuk sonra Bergen’e ulaştım. Konaklayacağım otelin adresini merak edip haritada bana göstermesini rica ettim. Kadın o kadar dost canlısıydı ki gemiden indikten sonra eşlik ederek otele beraber gittik. Sırt çantamı alarak otele eşlik edeceğini söyleyen iyi kalplı yaşlı kadının yanında ağır adımlarla karaya indik. Otelin bulunduğu caddeye gidene kadar sohbet ederek ulaştık. Fotoğraf çekinerek vedalaştık ve gemide aldığım adresine söz vererek kuzey ışıklarını göndereceğim fotoğraflar için sözleştik.

Bergen, Norveç
Gemi de sohbet ettiğim ve adres bulmada bana yardımcı olan Bergen yerlisi hanımefendi.
Karnım acıkmıştı. Odaya yerleşip balık pazarını bulmak için acele ettim. Akşam saatlerine kalmadan kapandığını duymuştum. O yüzdende aç kalmamak hem de mutlaka gidilmesi gereken yerler içerisinde alınan balık pazarına gitmem gerekiyordu. Otelin resepsiyonundan aldığım harita ve tarifle yanıma fotoğraf makinemi alıp çıktım. Diğer şehirler gibi Bergen’de çok büyük bir şehir değildi. Bergen de geniş bir meydanı bulunmakta. Sosyal yaşantı o meydanın etrafında dönmekte. Küçük bir çocuk müzik açmış dans gösterisinde bulunuyor, insan akışı devam ediyordu.

Balık pazarı kapanmış farklı bir balıkçıda yöresel bir yemek yemiştim. Dünya’ca bilinen Hansa Evlerinin fotoğrafını çekmek için evleri aradım. Orayı fotoğrafladıktan sonra çarşıda biraz gezdim. Floibanen Füniküler e binerek bölgeye yüksekten bir bakış attım. Fotoğraf çektim. Bergen’e dair paneromik fotoğraf istiyorsanız mutlaka buraya çıkın derim. İnişi ormanlık alandan yürüyerek gerçekleştirdim. Dinlenmek için otele geri döndüm. Dönerken de fazlaca lüks sayılabilecek bir teneke yerel Bergen birası aldım. Odamda müzik eşliğinde tadını çıkardım.

Sabah uyandığımda hazırlıklarımı yaptım. Son hedef Tromso’ye gitmek için yola çıkacaktım. Tren bileti geç saate olduğundan akşam olana kadar Bergen’de oyalanacaktım. Çantamı akşam saat 17.00 e kadar emanete otele bırakıp sokakları gezmeye devam ettim. Hansa evlerinin ahşap mimarisini tekrar ziyaret ettim.
bergen hansa evleri
Ortaçağ'dan kalma Bergen'in görülmesi gereken yerlerinden "Hansa Evleri". Bir dönem balık pazarı olarak kullanılmış evler şimdilerde turistlik eşya satan dükkanlarla meşhur. Kahve içebileceğiniz yerlerde mevcut.
Bir önceki gün kapanmış olan balık pazarına öğlen yemeğimi yemek için uğradım. Gemi gezisinde tavsiyede bulunan yaşlı kadının önerisine uyarak Cod balığı siparişi yanına da kurutulmuş balina eti ve yöresel bira siparişimi verdim. Verdiğim siparişler hazırlanırken bende pazarın içerisini gezdim. Yöresel bir pazar beklerken modern bir pazardı. Balık çeşitleri hakkında bilgi aldıktan sonra masama geçtim ve lezzetli siparişlerin tadını çıkardım.

norveç balık pazarı
Balık pazarında öğle yemeği. Kurutulmuş balina eti, özel yöresel soslanmış kiremitte balina, cod balığı ve yöresel bira...

bergen balık pazarı, norveç
Balık pazarı binbir çeşit balık bulacağınız ister orada isterseniz paketletip tada bileceğiniz alternatiflerle dolu.

Tren saatim gelene kadar gezmekten yorulmuş, istasyona beklemeye gitmeye karar verdim. Şansıma istasyon tadilatta olduğundan rüzgâr içerde dans ediyordu. Kendime bekleyecek bir yer buldum oturdum koyuldum beklemeye.

Tromso’ye gitmek için başkent olan Oslo’ya geri dönmek zorunda kaldım. Akşam treni ile Oslo’ya yaklaşık 8 saatlik bir yolculuk gerçekleştirdim. Sabah Oslo’ya iner inmez uçak biletlerini alabilmek için havaalanına giderek Norwegian firmasından biletimi aldım.

Gezinin benim için en zahmetli kısmı bu bekleme süreleri oldu. Uçağım akşam saat on civarında kalkacağından, benim sabah yedi civarı havaalanında olmam sebebiyle doğmuştu bu bekleme süresi. Gidenlerin aklında olsun Oslo havaalanına girdiğinizde sağ tarafta bitime doğru dinlenebileceğiniz çok rahat olduklar var. Elektrik prizleri olduğundan bir yandan telefonu şarj edebiliyor bir yandan da uyuyabiliyorsunuz. Bileti ucuza getirmek için sadece el bagajı olan bileti almıştım. Bu yüzden yanıma aldığım şampuan tarzı kişisel bakım ürünlerimin hepsini polise teslim etmek zorunda kaldım. Şaka yolluyla polise bunları atmayın dönüşte alırım sizden diyerek gülüşmelerle Tromso’ye gitmek için uçağıma binmeye geçtim.